Mitä tulee ottaa huomioon IT-kumppanin valinnassa?

2 min read
11.11.2024 9:13

IT-palveluiden kilpailutus ja IT-kumppanin valitseminen 

IT-palveluiden kilpailutus ja oikean IT-kumppanin valitseminen ovat kriittisiä vaiheita yrityksen menestyksen kannalta. Viimeisen 5–10 vuoden aikana IT-kilpailutuksen luonne on muuttunut merkittävästi. Aiemmin kilpailutettiin paljon yksittäisiä palvelimia, ohjelmistoja ja kiinteää infrastruktuuria, mutta nykyään Microsoftin pilvipalveluiden yleistyminen on vähentänyt kilpailutettavien palveluiden määrää. Nyt on tärkeämpää löytää kumppani, joka osaa kehittää ja ylläpitää koko Microsoftin ympäristöä sekä käyttöönottaa se asiakkaan liiketoimintaan tehokkaasti. 

IT-palveluiden kilpailutuksen muutokset 

Microsoftin pilvipalveluiden yleistyminen on vähentänyt kilpailutettavien palveluiden määrää, ja nykyään on tärkeämpää löytää kumppani, joka osaa kehittää ja ylläpitää Microsoftin ympäristöä. Kumppanin tulee pystyä aidosti kehittämään tietotyötä liiketoiminnan tueksi. Kumppanin tulee ymmärtää asiakkaan liiketoiminta, sen sisältämät prosessit, tiimit ja miten tiimit työskentelevät, jotta IT-palvelut voidaan muokata asiakkaan tarpeisiin sopivaksi. 

Tietoturvaosaamisen tärkeys 

IT-kumppanin tietoturvaosaaminen on nostanut tärkeyttä entisestään. Kumppanin tulee pystyä tarjoamaan käytännön tietoturvaratkaisuja ja kehitysapua, jotta asiakkaan toiminta on suojattua ja turvallista. Tämä tarkoittaa, että kumppanilla tulee olla kompetenssia tietoturvan toteuttamisessa palveluiden ja tuotteiden puitteissa aina verkkolaitteista, palomuureista ja kytkimistä ohjelmistojen päivityksiin asiakkaan päätelaitteelle saakka. 

Verkkojen ajantasaisuus ja automatisointi 

IT-kumppanin kyky vakioida, ylläpitää ja automatisoida tietoverkot sekä palomuurit ovat tärkeää kustannustehokkuuden ja ylläpidon kannalta. Tämä mahdollistaa nopean reagoinnin ongelmatilanteisiin ja päivitysten ajamisen etänä, mikä on asiakkaan etu. Mitä pidemmälle verkkojen valvonta ja automatisointi viedään, sitä kustannustehokkaampaa ja turvallisempaa ylläpito on. Tämä mahdollistaa käyttäjien tukemisen tehokkaasti ja ennakoiden esim. laitepäivitysten osalta. Joskus kuitenkin IT-lähituen saaminen paikanpäälle on tarpeellista, joten sen varmistaminen toimittajalta kannattaa ottaa huomioon. 

Sopimusten joustavuus 

IT-palveluiden sopimuskaudet voivat olla pitkiä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö sopimuksen sisältö voisi muuttua sopimuskauden aikana. Liiketoiminta voi muuttua radikaalistikin; yritys kasvaa tai jokin ulkopuolin tekijä voi vaikuttaa yrityksen toimintaan niin, että IT-palveluiden laajuus joko lisääntyy tai vähenee. Sopimusten tulisi olla ketterästi muutettavissa asiakkaan liiketoiminnan aina tilanteen mukaan. Esimerkiksi koronapandemia on osoittanut, kuinka nopeasti liiketoiminta voi muuttua erittäin lyhyessäkin aikajaksossa. Tämä korostaa joustavien sopimusten tärkeyttä. 

Paikkariippumaton tietoturva 

IT-kumppanin tulee pystyä tarjoamaan asiakkaalle ratkaisuja paikkariippumattomaan ja tietoturvalliseen työskentelyyn. Hybridityö on tullut jäädäkseen ja työskentely toimistolta, etänä laiturin nokasta tai vaikka tienpäältä tulee olla helppoa ja turvallista asiakkaan työntekijöille. 

Yhteistyöprojektit 

Tekeekö yrityksesi yhteisiä projekteja asiakkaan tai yhteistyökumppanin kanssa? Vastaus on todennäköisesti kyllä. Mitä jos kaikki tieto liikkuisi saumattomasti ja luotettavasti jokaisen osapuolen välillä? Kuulostaa hyvältä, eikö? IT-kumppanilla tulee olla kyky tarjota erilaisia työtiloja ja hybridiratkaisuja, joissa asiakkaan organisaatio ja kumppanit voivat tehdä yhteisiä projekteja. Tämä parantaa dokumentointia, tiedonhallintaa ja prosessien mittaamista. Microsoft-pohjaiset projektityötilat, jotka integroituvat täysin asiakkaan päivittäiseen toimistoympäristöön, mahdollistavat mm. automatisoidut sähköpostit ja kalenterikutsut. Tämä taas vapauttaa enemmän aikaa itse työntekoon. 

Talouslukujen tärkeys 

Niin itsestäänselvyydeltä kuin se kuulostaakin, on IT-toimittajan talouslukujen oltava kunnossa. Pitkäaikainen ja vakaa IT-talo positiivisilla talousluvuilla herättää luottamusta. Luottamuksen ansaitseminen on tärkeää, kun asiakas on antamassa koko tietotyön tai kriittisten osien ympäristön ja ylläpidon toimittajan vastuulle. 

Hyvä kemia on kaiken A ja O 

Vaikka IT-palveluiden ulkoistuksessa yritykset tekevät kauppaa keskenään, on silti yritysten taustalla aina ihmisiä. Älä kiirehdi neuvotteluissa liikaa, vaan käytä aikaa keskusteluun palveluntuottajan kanssa ja sparraile yrityksesi IT-palveluiden kipukohdista. Varmista, että tulet hyvin juttuun yhteyshenkilöiden ja asiantuntijoiden kanssa, jotta mahdollinen yhteistyö tulevaisuudessa on sujuvaa ja mukavaa. 


Jos IT-kumppanin valinta on ajankohtaista, ota rohkeasti yhteyttä!

Get Email Notifications