Mitä on moderni tietotyö, miten saat siitä kaiken tehon irti? Tässä artikkelissa käsittelemme päivitettynä ne asiat, jotka katsomme välttämättömiksi modernin tietotyön hedelmien poimimiseksi. Olemme jakaneet tämän artikkelin osiin, sillä pidämme listoista ja jaetuista kokonaisuuksista. Osat eivät ole tärkeys- tai kriittisyysjärjestyksessä, vaan mielestämme kaikkien osa-alueiden tulee olla kunnossa, jotta moderni tietotyö voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.
Tietoturva on noussut viime aikoina erittäin suureen rooliin. Myös käyttäjien ymmärrys siitä, että omiin tai yrityksen laitteisiin ei voi asentaa mitä tahansa, on kasvanut. Mielestämme vähimmäisvaatimus on ehdollinen pääsynhallinta ja monivaiheinen tunnistautuminen (MFA), toimiva ja kattava tietoturvaohjelmistojen kokonaisuus (kuten Microsoft Defender), keskitetty laitehallinta, turvallinen verkko (kuten Cisco Meraki -ratkaisut) ja tietoturvalliset selaimen asetukset.
Kannustamme asiakkaitamme käymään tietoturvan koko IT-infrastruktuurin osalta läpi kattavasti ja säännöllisesti, sekä todentamaan sen esim. auditoimalla sen ulkopuolisella taholla. Muistattehan, että Nis2-direktiivi astuu voimaan syksyllä ja tietoturvan valvonta on yhä tiukemmin myös asetuksissa ja laissa edellytetty, kuten johdon vastuut siitä.
Edellä mainitut asiat eivät ole koskaan ristiriidassa modernin ja ketterän tietoturvan kanssa. VM IT noudattaa Nis2-direktiiviä ja valmistautuu ISO 27001 -sertifioitumiseen syksyllä 2024.
Päätelaitteet voivat olla mahdollisuus ja riski, päätelaitepolitiikkaa tulisikin tarkastella useasta eri näkökulmasta. Kaukana ovat ne ajat, kun mitä tahansa halvinta konemallia voitiin tarjota työntekijöille vakioinnin nimissä. Tehokkaampaa ja turvallisempaa olisi löytää juuri sopivat laitteet työn ja tekijän näkökulmasta.
Jos organisaation tarjoamat päätelaitteet saavat käyttäjät käyttämään omia laitteita, joita ei ole ulotettu organisaation tietoturvan piiriin, syntyy ongelma, jota on vaikea hallita. Usein hyvät, pitkän elinkaaren tuetut laitteet tarjoavat myös parhaan käyttäjäkokemuksen ja tuen. Lisävahvistusta laitteiden ja kirjautumisen turvallisesta toiminnasta tarjoaa mm. Ciscon DUO-ratkaisu.
Itsenäinen tietotyö on vahvistanut asemaansa, mutta tukea tarvitaan edelleen, ja sen tulisi olla helposti saatavilla. Miten toimitaan laiterikkojen ja isompien ohjelmistopäivitysten kanssa?
Vanha kunnon helppari tai service desk on parhaimmillaan käyttäjän paras ystävä, kun se toimii. Jos laitteesi ei ole minkään etätuen piirissä, voi odotus olla joskus pitkä. Tuki voi myös edelleen olla paikan päällä tapahtuvaa auttamista, esimerkiksi laitevaihtojen tai päivitysten yhteydessä. Tätä voi kutsua vanhanaikaiseksi, mutta se voi myös olla nopeampaa ja ketterämpää, sekä modernia tietyötä parhaiten tukevaa.
Muistathan, että keräämme reaaliaikaisesti vika- ja uhkatietoa asiakkaidemme parhaaksi ja viemme niitä nopeasti käytäntöön. Kysy rohkeasti myös varalaitteista ja valvontaan liittyvistä palveluistamme.
Kaikki on pilvessä ja turvassa, eikö? No, ei aina. Vieläkin törmätään usein tilanteeseen, jossa luultiin tiedon tallentuvan pilveen ja sen olevan automaattisesti varmistettua. Hybridipilviratkaisut tarjoavat loistavat mahdollisuudet modernin tietotyön turvalliselle ja jatkuvalle tekemiselle. Myös pilvi voi pettää… se on vain laitesali jossain päin maailmaa, mutta ihmisen tekemä ja rakentama. Haastaisimmekin teitä miettimään, miten teidän tiedot varmistetaan, miten teidän työnne jatkuvuus myös pahimmissa tilanteissa varmistetaan?
Jos modernin tietotyön ja toimivan IT:n yhteistyö kiinnostaa tai haluat jutella siitä lisää, ota rohkeasti yhteyttä.