Onko käsillä suurin modernin tietotyön muutos, jonka olemme nähneet?
Microsoft tuo uusia palveluita ja ratkaisuita niin nopeasti, että monia meitä hengästyttää kumppaneista asiakkaisiin.
Kysyimme Microsoftin teknologiajohtaja Vesa-Matti ”Vesku” Paanaselta, mitä kannattaa seurata, mitä ottaa haltuun ja mihin varautua? Vesku auttaa työssään Microsoft-kumppaneita rakentamaan asiakkailleen parhaat ja innovatiivisimmat tietotyön kokonaisuudet.
Vesku, onko tällä hetkellä menossa merkittävin tietotyön muutos, jonka sinä olet urallasi nähnyt?
Ehdottomasti. Olen itse saanut kokea PC-, internet-, mobiili-/älypuhelin- ja pilvivallankumoukset viimeisen 40 vuoden aikana. Mutta tekoälyn vaikutus meidän elämäämme hyödyntää kaikkia näitä ja tulee olemaan siksi nopeampi ja merkittävämpi. Sen vaikutus tulee olemaan aivan ennen kokematon. Ihmisellä on taipumus yliarvioida lähiajan kehitystä parin vuoden sisään, mutta käytännössä me aina aliarvioimme 5-10 vuoden kehityksen. Eli odotan melkoista murrosta tietotyön lisäksi myös muilla elämämme osa-alueilla.
Paljon puhutaan Bing Enterprise -työkalusta, mitä se mahdollistaa ja miksi kannattaa aloittaa käyttö juuri nyt?
Bing Chat Enterprise on turvallinen työkalu yritysten työntekijöille sekä hyödyntää suuria kielimalleja (LLM) kuten esimerkiksi ChatGPT:tä, GPT-4:sta ja Dall-E 3:sta. Media puhuu eniten OpenAI-yhtiön ChatGPT-palvelusta, josta tuli maksullinen ChatGPT Enterprise. Mutta Bing Chat Enterprise hyödyntää vastaavia tekoälymalleja ja tarjoaa turvallisen ja tietosuojan huomioivan keskustelevan tekoälyn maksutta Microsoft 365 -käyttäjille. Ainoa vaatimus on se, että Bing Chatiin kirjaudutaan omalla yritystunnuksella ja ettei ylläpitäjä ole estänyt palvelun käyttöä. Eli yrityksen ei tarvitse maksaa ChatGPT Enterprisesta vaan he voivat ottaa Bing Chat Enterprisen käyttöön heti.
Tärkeää Bing Chat Enterprisen käyttö on oppimisen kannalta. Sen avulla voi turvallisesti kokeilla mitä hyötyä generatiivinen AI voisi tuoda omaan työhön. Sen avulla työntekijä voi harjoitella kehotteiden eli promptien kirjoittamista turvallisesti ja hyödyntää työssä käytettyjä verkkosivuja ja PDF-dokumentteja yhdessä tekoälyn kanssa.
Mihin asioihin organisaatioiden tulisi juuri nyt tarttua, jotta se voisi hyödyntää tulevia ratkaisuita, kuten Copilotia tehokkaasti? Miten kannattaa perehtyä ja avata ymmärrystä?
AI:n hyödyntäminen on meidän kaikkien kansalaistaito. Keskusteleva tekoäly perustuu ihmisen antamiin kehotteisiin ja näiden ”promptien” tekemisen opettelu on tärkeää. Myös tuleva Microsoft 365 Copilot perustuu samaan, mutta se laajentaa promptauksen kaikkiin Microsoft 365 -tuotteisiin ja mahdollistaa tuttujen työkalujen käytön aivan uudella tavalla.
Kannattaa siis ottaa Bing Chat Enterprise käyttöön tietokoneelle ja puhelimeen, jotta AI:n kanssa keskustelu tulee tutuksi. Ja suosittelen tutustumaan myös Microsoftin ja kumppaneiden yhdessä tekemään suomen- ja englanninkieliseen Practical AI -pikakurssiin tekoälyn ihmeelliseen maailmaan.
Lisäksi suosittelen, että jokaisessa organisaatiossa olisi sisäisiä ”tekoälylukupiirejä”, joissa aiheesta voisi keskustella ja saada verrannaisapua pidemmälle ehtineiltä kollegoilta. Ja tämä yhdessä tekeminen pitäisi aloittaa jo nyt.
Tekoäly ei ole nörttien tai data scientistien juttu. On meidän jokaisen vastuulla ymmärtää mitä Copilotin kaltaiset tukiälytoiminnot mahdollistavat ja missä niitä voisi soveltaa organisaatiossa. Yleensä paras ymmärrys on siellä, missä ovat jokapäiväiset haasteet. Näitä käyttötapauksia pitäisi jokaisen organisaation kartoittaa tällä hetkellä valmistuessaan teknologian kypsymiseen.
Microsoftin uutissivuston mukaan: Microsoft Copilot tuo tekoälyn Windows 11:een ja uusiin Surface -laitteisiin – Microsoft 365 Copilotin yleinen saatavuus suurasiakkaille alkaa 1. marraskuuta 2023. Koska arvelet, että Copilot on kaikkien asiakkaiden saatavilla? Mikä on suurasiakas?
Marraskuun alussa Microsoftilta voivat hankkia Microsoft 365 Copilotin kaikki ne EA-sopimusasiakkaat, jotka hankkivat vähintään 300 lisenssiä. Eli tässä tapauksessa ”suurasiakas” on yli kolmen sadan Microsoft 365 -käyttäjän organisaatio. Windows 11 sai jo Copilot-päivityksen Pohjois-Amerikassa, mutta Euroopan päivää ei ole vielä julkaistu. Tämä tulee varmasti pian, jolloin se on myös Surface-käyttäjien käytössä.
Laajennamme Microsoft 365 Copilotin saatavuutta jatkuvasti ja ensi vuoden puolella siitä tulee myös kokonaan suomenkielinen versio. Ja uskoisin, että Microsoft 365 Copilotin saatavuus kasvaa todella nopeaa vauhtia, jolloin ihmiset kokevat omakohtaisesti mihin sitä voi käyttää. Kannattaa seurata Microsoft 365 Copilot -uutisointia. Esimerkiksi Microsoft 365 Youtube-kanavalta löytyy M365 Copilot -soittolista, jonka videoihin kannattaa käydä tutustumassa.
Mille toimialoille ja tehtäviin näet Copilotin tuovan suurimman hyödyn?
Kaikki toimialat hyötyvät tästä – siitä ei ole epäilystäkään. On ollut mielenkiintoista seurata, kuinka kehittäjät ja koodarit ovat hyödyntäneet jo yli vuoden markkinoilla ollutta GitHub Copilot -tuotettamme. Saadut hyödyt ovat olleet hämmästyttävän suuria. 88 % käyttäjistä koki tehokkuutensa kasvaneen GitHub Copilotin avulla. 77 % kehittäjistä käytti entistä vähemmän aikaa tiedon etsimiseen. Mutta minusta tärkein löydös oli se, että 74 % käyttäjistä ilmoitti voivansa Copilotin myötä keskittyä mielekkäämpään tekemiseen. Eli tekoäly vapauttaa meitä rutiiniinomaisesta tekemisestä ja työstä tulee sen myötä mielekkäämpää.
Toinen mielenkiintoinen huomio ensimmäisten Microsoft 365 Copilot -testiasiakkaiden kanssa on ollut se, että esimies- tai tiiminvetoasemassa olevat henkilöt osasivat hyödyntää keskustelevaa ”tukiälyä” parhaiten. Eli ne henkilöt, jotka osaavat organisoida ja delegoida, pystyivät saamaan eniten hyötyä myös Copilotin kaltaisesta henkilökohtaisesta assistentista tehokkaimmin.
Siksi olenkin kysynyt ihmisiltä, että haluaisitko sinä väsymättömän henkilökohtaisen assistentin, jonka kanssa voisit keskustella Teamsin tai Microsoft 365 Chatin välityksellä ja joka tuntisi sinun työtapasi ja muistaisi jokaisen sähköpostisi, kalenterimerkintäsi, tiedostosi, ymmärtäisi organisaatiosi ja olisi vielä ollut mukana kaikissa nauhoitetuissa palavereissasi, joihin et itse päässyt? Kun henkilö hahmottaa, että millainen apu tällaisesta tukiälystä on jokapäiväisessä työssä, niin hän ei voi muuta kuin innostua. Sen jälkeen kysymys on aina ollut sama: ”Koska saan sen käyttööni?”
Kiitämme Veskua erittäin kattavista ja ammattimaisista vastauksista sekä vinkeistä meille kaikille. Jos modernin tietotyön ratkaisut kiinnostavat, ota rohkeasti yhteyttä ja keskustellaan aiheesta lisää sinulle sopivassa kanavassa. Vanha sanonta kuuluu, että pitkäkin matka on aloitettava yhdellä askeleella, autamme asiakkaitamme matkan alussa ja koko reitin varrella Microsoft-ratkaisuiden hyödyntämisessä.
Share this
You May Also Like
These Related Stories